Herken je dit? Eindelijk is daar die ene vacature waarop je al zolang wacht; je klimt in de virtuele pen, schrijft een korte motivatie en voegt je cv bij, drukt op verzenden en tuurt vervolgens nagelbijtend naar je inbox. Een krap uur later, pling, bericht: afwijzing. Balen; enorm balen, je had maar 1 kans. Hoe kan dat nou? En zo snel nog wel?

Er wordt wel eens gezegd dat een recruiter (gemiddeld) 30 seconden de tijd neemt om een ingezonden cv te beoordelen. Wij beoordelen elke week meerdere cv’s en ik durf te stellen dat die inschatting redelijk klopt. In enkele oogopslagen wordt de keuze gemaakt om de stoel wel of niet te draaien. Hoe dat kan en wat jij kunt doen om die stoel wel gedraaid te krijgen, vertel ik je graag in dit blog.

Wat is het nut van een cv?

Een curriculum vitae is een korte, relevante, makkelijk leesbare weergave van je professionele activiteiten en gevolgde opleidingen. Het geeft weer wie jij bent (persoonlijke informatie) en wat je hebt gedaan, zodat de lezer zich snel een goed beeld kan vormen van de persoon achter het cv. Omdat je een cv meestuurt met je sollicitatie, krijgt de recruiter / beoordelaar de kans om jouw kwalificaties te matchen met hetgeen de opdrachtgever zoekt.

Onmisbare informatie op je cv.

Wat mij betreft (maar dat is echt persoonlijk), maakt de lay-out van een cv mij niets uit (zolang het maar overzichtelijk is!). Ik wil snel zien met wie ik te maken heb en wat je gedaan hebt. Dat betekent dat je altijd begint met persoonlijk informatie, zoals je naam, adres, geboortedatum, e-mailadres, telefoonnummer. Leuk dat je aangeeft dat je beschikt over een rijbewijs, maar voor mij is dat niet relevant. Wat ik wel van belang vindt, is om te weten wie jij bent; dus vertel een klein beetje over jezelf en wat je graag doet in je vrije tijd. En in alle gevallen doe je er een goed gelijkende, recente foto bij (liefst een vrolijk professionele …).

Vervolgens komen je werkervaring en je opleidingen aan bod. Wat heb je gedaan? Waar en wanneer is dat geweest? Geef bij elke werkervaring een korte omschrijving; van de echt relevante banen kun je wat uitvoeriger omschrijven wat je hebt gedaan, maar “stick to the point”. Solliciteer je dus naar een baan als hypotheekadviseur, dan lees ik graag waar en wanneer je dat eerder hebt gedaan en wat die werkzaamheden exact inhielden. Reageer je als makelaar op een mooie vacature bij een ander kantoor, dan is het niet van belang om uitgebreid je verantwoordelijkheden te omschrijven bij die ene baan in 2008 als Administratief Medewerker.

Hetzelfde geldt voor je opleidingen, cursussen, et cetera. Zorg dat alles duidelijk naar voren komt, maar blijf relevant en houd het overzichtelijk. Dus reageer je op een vacature van Financieel Adviseur (waar bepaalde WFT diploma’s onontbeerlijk zijn), noem die dan zeker. Een cursus voor BHV’er is dan minder van belang.

En alles in omgekeerd chronologische volgorde. Dus ik scan van boven naar beneden en wil dan eerst zien wat je als laatste hebt gedaan. Snap je het nog??

En hoe gaat dan die beoordeling?

Elke opdrachtgever hanteert zogenaamde harde en zachte criteria. Dat betekent: je moet een bepaalde opleiding hebben afgerond en bepaalde, vereiste diploma’s op zak hebben. Daarnaast zou het fijn zijn (een pré, dus een zachte eis) als je een bepaalde werkervaring hebt opgedaan, woont in de omgeving van je werkplek of …. (vul zelf maar in). Dergelijke zaken verschillen uiteraard per opdrachtgever en wat voor de één een harde eis is, kan door de ander als pré worden genoemd.

De recruiter kent deze (harde en zachte) eisen; de recruiter kent de organisatie, de mensen en het reilen en zeilen. Het is de eerste taak van de recruiter om te beoordelen of JIJ degene bent die de opdrachtgever het liefst op die vrijgekomen stoel ziet. Dus wij matchen de eisen en wensen van de opdrachtgever met jouw persoonlijke en professionele eigenschappen. En – inderdaad – dat gaat in een oogopslag, dus zorg dat jouw cv dat inzicht biedt.

Uiteindelijk moet de recruiter (als zijnde een soort van poortwachter) een blij en goedgevoel overhouden van die 2 a 3 A4-tjes die je mailt. Het is de eerste indruk. De persoonlijke kennismaking (dat kopje koffie) die daarna volgt, geeft je de kans om jezelf verder te profileren.

Hulp nodig?

Op het internet zijn voldoende templates te downloaden om een (goed) cv op te stellen. Maar wil je graag weten of jouw cv eruit springtof heb je (als hypotheek- / assurantieadviseur of als makelaar) hulp nodig bij het opstellen, stuur dan een mailtje naar welkom@plaatsme.nl en dan kijken we er samen naar.

 

Deel deze vacature